Pelgrims Thomas en Renée

Pelgrims Thomas en Renée
Klik op de foto en ga ook naar onze website!!

dinsdag 3 juli 2012

Op Pad !!



Zaterdag 30-6-12

Het is zaterdagavond; een van de eerste avonden dit jaar dat we buiten kunnen eten.
Renée heeft bedacht dat wij vanavond maar eens aan de spareribs moeten gaan.
Dat lijkt mij geen slechte keus dacht ik zo en bij de poelier hebben we maar eens flink ingeslagen.
Morgen is het voor mij (Thomas) de grote vertrekdag  naar het zonnige zuiden.
Dan gaat zo’n maaltijd er zeker in en ik laat het me dan ook zeer goed smaken.
Maar wat ik al dacht: de ogen waren bij de poelier groter dan de maag!
Er blijft een flink stuk over, maar daar heeft Renée de komende dagen wel een oplossing voor.
Na een geslaagd diner gaan we lekker op tijd naar ons mandje. Morgen om 5 uur gaat de wekker.
Na een onrustige nacht besluit ik al om 4.15 uur op te staan, slapen zit er niet meer in.
En nu zonder veel herrie te maken proberen te vertrekken.
De Multisleur moet eerst door de poort. Het hek gaat van de plaats en dan voorzichtig rijden naar de parkeerplaats om aan te koppelen.
Op dat moment komt de buurjongen net thuis van zijn uitstapje naar de peurbakkenfeesten in Leiden.
Hij brult heel hard:” Goede morgen buurman”!!
Nu zal de halve buurt wel wakker zijn, denk ik.
Ik koppel aan en zonder de deuren dicht te slaan vertrek ik van de parkeerplaats richting Parijs en vandaar gaat het naar Gien aan de Loire .

Het loopt fantastisch, geen enkel oponthoud en ik fladder in een oogwenk door Parijs.
Heerlijk relaxt en met niet al te veel verkeer ben ik al om 12.15 uur bij de camping in Gien.
Van links zie ik ook een bijna nieuwe KIP caravan voor mijn neus de camping opschieten.
Maar de bestuurder heeft meer oog voor mij om voor te blijven, dan voor de enorme  boom rechts bij het indraaien van de camping.
Door luid te toeteren en het geschreeuw van mensen stopt hij, maar het leed is al geschied.
Flink schade aan zijn mooie caravan is het resultaat van iets te veel haast! Jammer!
Zelf mag ik nu voor van de mijnheer omdat hij eerst moet afkoppelen om de caravan te verlossen uit de omhelzing van boom. Met de mover lukt het dan ook.
Lachen mag ik niet maar, vaak zie dat mensen toch een tikkie gestrest aan het vakantieavontuur beginnen.

Na  een zeer goede nachtrust vertrek ik ‘s morgens om  8 uur uit Gien om via de Route National lekker binnendoor heerlijk relaxt richting Bordeaux te rijden.
Na een paar uurtjes is het tijd om te tanken en een bakkie koffie.
Bij het tankstation staat ook een trailer van een Belg. Hij helpt mij bij het tanken omdat er geen bediening is en ik niet helemaal begrijp wat de mevrouw met een blikkerige stem door de luidspreker schalt.
De Belgische mijnheer nodigt mij uit om met hem een bakkie te doen in een grote Super U.
Tijdens  de koffie vraagt de mijnheer waar ik naar toe ga. Als ik hem vertel dat ik op weg ben naar Madrid om Renée op te halen en vandaar  naar Portugal  te gaan om een stuk van de Camino te lopen raakt de man in verrukking  ‘’Das goe manneke om de tijd nuttig te besteden’’ zegt hij
Ik ben op weg naar markten om mijn waren te slijten. Ik verkoop notebooks en e-books en nog veel meer van die santenkraam.
Hij vraagt:”Leest u veel ?” “Ja” zeg ik, regelmatig en we houden ook een website bij,dat is  een hobby  van mij.
Ik geef hem mijn adreskaartje en hij beloofd dat hij op de website gaat rondkijken.
“Gij zijt een  leuke ollander”  en we stappen op nadat hij mijn koffie en eclair betaald heeft.
Bij de Multisleur vraagt hij nog het een en ander over de bouw en hoe ik op het idee ben gekomen.
Inmiddels heeft hij zijn trailer geopend en zegt: Kijk dit is mijn goesting.”

Hij laat mij zijn winkelwagen zien en pakt  en soort e- book  en zegt:” Hier kan je ook mooie verhalen op lezen maar ook mee schrijven. Dat mag jij hebben voor de helft van het geld  wat ze eigenlijk kosten”.
Ik zeg:” Daar kan ik niet zoveel mee, alles staat in het Frans”. In een oogwenk heeft hij het menu aangepast in het Nederlands.
We worden het snel eens en voor  weinig euro’s ben ik een e-book rijker.
Hij beloofd nogmaals dat hij ons volgt op de blog over de camino naar Santiago de Compostela .
Zo maak je nogal aparte dingen  mee.

Later in de middag kom ik aan op de volgende camping in Le Landes,  50 km. ten zuiden van Bordeaux.
Het is nog voor vieren en de receptie is nog niet open, maar op een draf  komt madam aangerend om mij binnen te laten. Voor € 8.50(met stroom )mag ik daar best een nachtje staan.
Zulke campings vind je niet zoveel meer voor die prijs!!
Er is geen restaurant in de buurt. Vanavond wordt het een mix van nasi en kofta ;een beetje snotterig maar wel om binnen te houden.
Na het eten lukt het mij om ook nog een paar boeken in te laden van de stick op het e-book en daarna val ik in een diepe slaap met het boek wat Leo van de Ruit heeft geschreven over Gerry Kneteman.

Met de madam heb ik afgesproken om 7 uur te vertrekken, dat is geen enkel probleem.
Klokslag zeven uur rolt de Multisleur richting Spanje.
En om 11 uur ben ik in Haro, midden in het prachtige wijngebied!!
Voor de komende 2 dagen blijf ik hier.





        




Geen opmerkingen:

Een reactie posten